onsdag 3 mars 2010

Förlåtelse

Som ett led i min återaklimatiseringsprocess inför återvändandet till Sverige har jag då och då den senaste veckan gått in på en av våra större dagstidningars hemsidor (jag vill ju inte göra Reklam för någon såklart. Denna blogg kan ju nästan betäcknas som Public Service) för att se vad som rör sig i landet.

Måhända har jag, med hänvisning till min status som frånvarande och till ingen del drabbad, inte full befogenhet att uttala mig om liknande saker, men jag kan ändå inte låta bli att känna ett visst medlidande när jag läser rubriken: SJ ber om ursäkt.

Det snöar; förlåt! Vi kommer inte fram; förlåt! Vi är inte Sveriges mamma: förlåt! Dessutom var det vi som sköt sheriffen...

Det är fint med förlåtelse. Jag har ännu inte helt klart för mig om det handlar om en känsla eller ett beslut. Sådant har jag funderat på den senaste tiden. Jag hoppas att SJ får ta emot den. Och så får vi hoppas på bättre jordbävningar nästa år. Oj! Förlåt! jag menade töväder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar