onsdag 28 oktober 2009

Jaha… Det är därför, dina ögon är så små!

Mången är den gång jag hafver skakat på mitt inombordshufvud när ovanstående kommentar har fällts. Seden lär att kommentaren efterföljer berättelsen om min Bangkokfödelse.

Dumhufvud! är den tanke som då tagit mitt medvetande i besittning. Ja, det är en ful tanke, men på så sätt hafver jag tänkt. Man tänker inte alltid fina saker.

Min fundering har stundom varit denna; finnes föreställningar om att en människas faktiska ögonmått krymper, enkom genom att vid förlossningsögonblicket befinna sig i Asien? Det är väl ändå inte någon ordentligt genomtänkt tanke?

För att göra mig själv och andra rättvisa vill jag tillägga att detta oftast skedde då jag, visserligen hade kommit till Sverige, men fortfarande innehade en relativt späd ålder.

Denna afton har 8 dagar av min vistelse i Prachuab passerat. Lika många gånger har jag fått frågan hurufvida det är min moder eller min fader som är thai. Måhända är det inte alla andra som är dumhufvuden, måhända är ögonen inte så ofantligt stora…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar